«

»

Εκτύπωσέ το Άρθρο

Όταν η τέχνη του κλαριντζή προκαλεί το ύψιστο εγχορδο-πνευστό όργανο, την ανθρώπινη φωνή

 

Pan

 

 

Το Πωγωνίσιο που ακολουθεί, υφάνθηκε σε αργαλειό φάμπρικας των δυτικών Βαλκανίων. Το στημόνι του είναι κατασκευασμένο από ίνες της κατσικίσιας τρίχας του Μεγάλου Θεού Πάνα. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσει κανείς τα Αλβανικά, Βλάχικα και Ηπειρώτικα υφάδια του.

 

 

 

 

 

Αλιεύτηκε από:  http://ellines-albanoi.blogspot.com/2012/02/salo-moj-salushe.html

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://athriskos.gr/1740/

11 σχόλια

Μεταπήδηση στη φόρμα σχολίων

  1. 1
    ΥΠΝΟΒΑΤΗΣ

    Παρατηρείς την ομοιότητα;


    1. stauros

      Δεν μπορώ να παρατηρήσω κάποια ομοιότητα και σε παρακαλώ να το κάνεις λιγάκι πιο λιανό το πράμμα. Το τραγούδι πάντως το βρίσκω στο είδος του καλό.

    2. ΥΠΝΟΒΑΤΗΣ

      Το πωγωνίσιο που έβαλες έχει έναν αργόσυρτο αλλά παρ’όλα αυτά απογειωτικό ρυθμό. Στη δεκαετία του 1960 αυτό ακριβώς το είδος παιξίματος χαρακτήρισε την ψυχεδέλεια.
      Μου φαίνεται ότι οι Hawkwind παίζουν σε παρόμοιο ύφος, αλλά στο πιο γρήγορο. To συνήθιζαν στη δεκαετία του 1970, να ανακαλύπτουν «εξωτικά» πράγματα και να τα περνούν στο progressive rock. Ίσως έχουν βγάλει και πιο αντιπροσωπευτικά από αυτό.

    3. stauros

      Φίλε μου, θέλω να σου πω κάτι και μη το πάρεις σε παρακαλώ στραβά. Έχω μελετήσει με πολύ προσοχή και ευλάβεια τις περισσότερες μουσικές του κόσμου αυτού (μη νομίζεις ότι είναι και τόσο πολλές) – το κατά δύναμιν βεβαίως (έχω μαρτυρίες από μουσικούς που μ’ επισκέφτηκαν από πολλά μέρη της υφηλίου για να τους δείξω κάτι απ’ αυτά που ξέρω)- κι επειδή μελέτησα με πάθος τα δομικά τους στοιχεία, όπως και τις ιδιαιτερότητές τους, στην προκειμένη περίπτωση που θίγεις, το βρίσκω κάπως παρατραβηγμένο αυτό που λες, δίχως βεβαίως να αποκλείω καθόλου το ενδεχόμενο να μου διαφεύγει της προσοχής και της σχετικής ετοιμότητας που ίσως απαιτείται.

      Γνωρίζω ότι πολλοί ροκάδες ενέσκηψαν με προσοχή πάνω σε παραδοσιακά μουσικά στοιχεία για να εμπλουτίσουν τις επιδόσεις τους και καλά έκαναν νομίζω. Ίσως και στην προκειμένη περίπτωση να αληθεύει κάτι τέτοιο και να μου διαφεύγει της προσοχής όπως προείπα.

      Πιστεύω ότι τίποτε καινούργιο, και στην μουσική, δεν μπορεί να έχει διάρκεια αν δεν δεθεί με τα παραδοσιακά μουσικά υλικά, διότι ούτε και στον τομέα αυτόν υπάρχει παρθενογένεση. Η ροκ μουσική ήταν μια έκρηξη, δίκην βεγγαλικού, η οποία έχει ξεθυμάνει, κι ότι αν δεν «σοβαρευτεί» θα τα τινάξει. Υπερέβαλε, πλην εξαιρέσεων και μάλιστα αρκετά λαμπρών, στην ποσότητα του ήχου (πράγμα εντελώς άμουσο και χυδαίο), αλλά αυτό που την υπονόμευσε είναι η απουσία έρματος με ικανό ειδικό βάρος. Οι κομήτες δημιουργούν ισχυρές εντυπώσεις αλλά σε λίγο χάνονται από το οπτικό στερέωμα. Ενώ η σελήνη…

      Πάντως θέλω να σου πω ότι μ’ ενδιαφέρει πολύ να συζητήσω μουσικά θέματα μαζί σου, μόνο και μόνο επειδή σε βλέπω οχυρωμένο πίσω από τα βράχια της ροκ μουσικής. Προσωπικά την μουσική αυτή την θεωρώ μια ανάμεσα στις άλλες. Ούτε ανώτερη ούτε κατώτερη. Δεν γουστάρω στον μουσικό μου κήπο μονοκαλλιέργεια. Όπως τα λιβάδια της Ολλανδίας με τις τουλίπες ή τα γκαζόν των Αμερικανών. Απόδειξη ότι έχω φυτεμένα μέσα στον μουσικό κήπο του άθρησκου λουλούδια απ’ όλον τον ντουνιά.

    4. YΠΝΟΒΑΤΗΣ

      Νομίζω ότι με έχεις παρεξηγήσει. Σε πληροφορώ ότι στις περισσότερες περιπτώσεις απολαμβάνω τη μουσική που διαλέγεις να αναρτήσεις. Δεν είμαι καθόλου οχυρωμένος πίσω από τη ροκ (ή ο,τιδήποτε άλλο). Μου αρέσουν οι Hawkwind, o Λιστ, η Μαίρη Λίντα κι ο Χιώτης, τα πιο πολλά δημοτικά μας (ειδικά τα «άγρια» μωραϊτικα και ηπειρώτικα), αλλά και δημοτικά άλλων λαών, όπως η κάντρυ και το μπλουζ.
      Απλώς η ροκ και η κλασική είναι αυτά που μου «πάνε» περισσότερο και με κάνουν να νιώθω λιγότερο απομονωμένος πολιτισμικά, περισσότερο εξωστρεφής, καθώς και ότι μπορώ να επικοινωνήσω με πολύ περισσότερο κόσμο.

      Συμφωνώ απόλυτα ότι «τίποτε καινούργιο, και στην μουσική, δεν μπορεί να έχει διάρκεια αν δεν δεθεί με τα παραδοσιακά μουσικά υλικά», πράγμα που αποδεικνύεται και στην περίπτωση της ροκ, η οποία μαράθηκε όταν αποκόπηκε από τη μπλουζ ρίζα/τροφό της.
      Αλλά δεν πιστεύω στην λεγόμενη παράδοση. Η παράδοση είναι εκ φύσεως κάτι στατικό, μια ακίνδυνη νεκροφιλία αρεστή κατεξοχήν στις εξουσίες, αν δεν γονιμοποιεί κάτι νέο. Αν δεν δημιουργεί πράγματα με παγκοσμιότητα, είναι μια κότα που γεννάει κλούβια αβγά, μια στείρα και αυτιστική γεροντοκόρη. Ο αείμνηστος Μάνος Χατζιδάκις τα έχει πολύ καλύτερα από όσο θα μπορούσα εγώ:
      http://www.poiein.gr/archives/14055

      Και, αν μου επιτρέπεις, τη ροκ δεν τη γνωρίζεις (όπως άλλωστε κι εγώ δεν γνωρίζω αυτά τα μουσικά είδη που βάζεις κατά καιρούς εδώ). Σε διαβεβαιώ λοιπόν ότι η ροκ είναι η συνέχεια της παράδοσης της ευρωπαϊκής δημοτικής μουσικής και της διασταύρωσής της με τη νέγρικη. Δεν ήταν ένα βεγγαλικό που έσβησε. Απλώς ήλθε, είπε ό,τι ήταν να πει κι έκλεισε τον κύκλο της, όπως όλα τα πράγματα σε αυτόν τον κόσμο. Κάτι καινούριο θα τη διαδεχθεί όταν το αποφασίσει η θεά Ανάγκη.
      Επιπλέον υπήρξε όχι μόνο μουσικό, αλλά εξίσου κοινωνιολογικό, πολιτικό και γενικότερα πολιτισμικό φαινόμενο. Σήμερα ακούγεται ήδη σαν κλασική μουσική, και παραπάνω από τη μισή ροκ παραγωγή θα εξακολουθήσει να ψηφιοποιείται όλο και καλύτερα, να επανεκδίδεται, να σχολιάζεται και να υπομνηματίζεται, πιθανότατα για αιώνες. Η μελέτη του ροκ φαινομένου και της ιστορικής πλαισίωσής του μόλις έχει αρχίσει, απασχολεί έναν συνδυασμό κοινωνιολόγων, ιστορικών, ψυχολόγων, μουσικολόγων και θα πάρει πολύ μέχρι να φτάσουμε στην επαρκή κατανόησή του.
      Ποτέ μια μουσική δεν απασχόλησε τόσο πολύ, τόσους πολλούς και με τόσο πολλούς τρόπους.

    5. ΥΠΝΟΒΑΤΗΣ
    6. stauros

      Δεν είμαι καθόλου οχυρωμένος πίσω από τη ροκ (ή ο,τιδήποτε άλλο).

      Να σου πω ότι δεν είναι η πρώτη φορά που πέφτω έξω στους υπολογισμούς μου. Είναι φανερό ότι επηρεάστηκα από κάποιες αναρτήσεις σου και γενίκευσα τα μουσικά σου γούστα. Άσε την παρατήρησή μου να την πάρει ο άνεμος.

      Η παράδοση είναι εκ φύσεως κάτι στατικό, μια ακίνδυνη νεκροφιλία αρεστή κατεξοχήν στις εξουσίες, αν δεν γονιμοποιεί κάτι νέο. Αν δεν δημιουργεί πράγματα με παγκοσμιότητα, είναι μια κότα που γεννάει κλούβια αβγά, μια στείρα και αυτιστική γεροντοκόρη.

      Συμφωνώ απόλυτα. Για τον λόγο δε αυτόν τόνιζα συνεχώς στους μαθητές μου ότι αν παραμείνουν στην φραγκοσυριανή θα βγάλουν αγκάθια. Ελάχιστοι το αντιλήφθηκαν και επιχείρησαν στην δημιουργία.

      Αυτά που λες στην συνέχεια για την ροκ νομίζω ότι είναι υπερβολικά κι έχουν να κάνουν με την «θεοποίηση» μιας τέχνης, η οποία έχει σχέση με την κατάρα του ότι δεν γίνεται ένας φαλακρός να το παίζει έξαλλος νεανίας. Μια δραματική κατάσταση όπως το να βλέπεις τον Ζουγανέλη να ξετινάζει τα μαλλιά της καράφλας του ή τον Μπουλά τα πτερύγια των αφτιών του. Πρόσεξε ότι ο ρεμπέτης γίνεται πιο μαγκίτης όσο γερνάει και ψάλλει τα άσματά του με την ίδια ομορφιά όπως και όταν ήταν νέος.

      Την παράδοση μόνον αυτός που μπορεί να δημιουργήσει μια νέα και βιώσιμη δικαιούται να την περιφρονήσει. Ουδείς άλλος.

    7. ΥΠΝΟΒΑΤΗΣ

      Αυτά που λες στην συνέχεια για την ροκ νομίζω ότι είναι υπερβολικά κι έχουν να κάνουν με την «θεοποίηση» μιας τέχνης, η οποία έχει σχέση με την κατάρα του ότι δεν γίνεται ένας φαλακρός να το παίζει έξαλλος νεανίας. Μια δραματική κατάσταση όπως το να βλέπεις τον Ζουγανέλη να ξετινάζει τα μαλλιά της καράφλας του ή τον Μπουλά τα πτερύγια των αφτιών του.

      Κατ” αρχήν ο Ζουγανέλης κι ο Μπουλάς δεν είναι ροκ…

      Πρόσεξε ότι ο ρεμπέτης γίνεται πιο μαγκίτης όσο γερνάει και ψάλλει τα άσματά του με την ίδια ομορφιά όπως και όταν ήταν νέος.

      Πιστεύω ότι το ίδιο ισχύει για κάθε αληθινά δημιουργικό άνθρωπο, όποιο είδος τέχνης, ή επιστήμης υπηρετεί.
      Π.χ. κοίτα εδώ κάτι 67χρονους παλιόγερους, πώς απογειώνουν το πολύ νεανικότερό τους ακροατήριο:
      Psychedelic Pill από τον Neil Young και τους Crazy Horse, ζωντανά στο Λος Άντζελες, Οκτώβριος 2012


      Και μια και μιλάμε για 67χρονους, μια πανέμορφη 67χρονη (χωρίς πλαστικές, μπότοξ, λίφτινγκ και τα σχετικά):
      Helen Mirren
      http://www.google.gr/imgres?imgurl=http://ufibna.bay.livefilestore.com/y1pqkhXCLp_Aku_nUXYRLfJmhj1Q9Y_SFxBJ3DZszYmaHNL-OuUYmXX4kbp6VSi21i5NveyLeYyTBo8JZiTAp564OdqOrVhxjPe/Helen_Mirren_4Web-Painted.jpg&imgrefurl=http://de.sodahead.com/entertainment/carmen-electra-back-in-baywatch-bathing-suit-who-is-the-hottest-female-star-over-40/question-3554063/?slide%3D1%26page%3D6&h=2020&w=2000&sz=2607&tbnid=EGGRYo9XZf9qqM:&tbnh=98&tbnw=97&prev=/search%3Fq%3Dhelen%2Bmirren%2Bphotos%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=helen+mirren+photos&usg=__FSjH6gFD71QK9r_pJnkZWrCm3FA=&docid=pYRfN7gwiebKZM&sa=X&ei=gUeNUZ-EIeGO0AW30IHQCQ&ved=0CD8Q9QEwBg&dur=521

  2. 2
    vomolloxius

    Παρατηρείς την ομοιότητα;

    Δεν υπάρχει καμμια ομοιότητα ειναι δυο κομματια εντελως διαφορετικά μεταξύ τους, ειναι περιττό να απαριθμήσουμε τις διαφορες.Και το κυριότερο εχουν διαφορετικούς ρυθμούς το ενα ειναι 6/8 και το αλλο 4/4.

    1. ΥΠΝΟΒΑΤΗΣ

      Ok, με τους ρυθμούς, αλλά εγώ εννοούσα τον … ψυχεδελικό αντίκτυπο του καθενός. Δεν είναι τυχαίο ότι δεν υπάρχει ροκάς που να μην γουστάρει τρελά τα δημοτικά.

    2. stauros

      Δεν είναι τυχαίο ότι δεν υπάρχει ροκάς που να μην γουστάρει τρελά τα δημοτικά.

      Η επόμενη ανάρτηση έχει να κάνει με το θέμα αυτό. Και την προγραμμάτισα πριν διαβάσω το σχόλιό σου αυτό

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

:bye: 
more...