«

»

Εκτύπωσέ το Άρθρο

Έλαβε χώρα κανένας ξεσηκωμός στην Μ. Ασία κατά την επανάσταση του 1821;

 

imagesΌσο κι αν έψαξα, δεν μπόρεσα να βρω κάτι που να σχετίζεται με ξεσηκωμό, κατά την επανάσταση του 21, που να έλαβε σάρκα και οστά στα μέρη τα ανατολικά του Βοσπόρου, του Ελλησπόντου  και του Αιγαίου. Δεν ξέρω αν έγινε κάτι τέτοιο και το αγνοώ.

Στο διαδίκτυο βρήκα ένα άρθρο με τον τίτλο:

Οι Έλληνες της Μικρά Ασίας στην επανάσταση του 1821 (βλ. http://www.antibaro.gr/article/3187).

 

Και παρά τον τίτλο του, όσο και να το σκάλισα τίποτε σχετικό δεν εντόπισα, παρά μόνο την συμμετοχή κάποιων Μικρασιατών οι οποίοι όμως πολέμησαν σε αγώνες που έγιναν στην αντίπερα όχθη του Αιγαίου.

Φαίνεται όμως ότι ο συγγραφέας του άρθρου ζορίστηκε αρκετά από την έλλειψη σχετικών μαρτυριών, διότι λέει σε κάποιο σημείο το εξής:

«Αποσιωπώντας τη συμβολή των Μικρασιατών Ελλήνων στον απελευθερωτικό αγώνα του 1821, ουσιαστικά αποσιωπάται η συλλογική συνείδηση των Ελλήνων εξαιτίας της οποίας η συμβολή τους όχι μόνον εκδηλώθηκε στον απελευθερωτικό Αγώνα αλλά και αναδείχθηκε οργανωτικά πρωταγωνιστική για την έκβασή του….».

Όπως προείπα δεν γνωρίζω καλά το θέμα, αλλά αυτό το «…η συμβολή τους όχι μόνον εκδηλώθηκε στον απελευθερωτικό Αγώνα αλλά και αναδείχθηκε οργανωτικά πρωταγωνιστική…», μου ακούγεται κάπως υπερβολικό. Τι να προσθέσω! Ίσως να έχει δίκιο ο άνθρωπος, αλλά δεν μπορώ να το δω καλά.

Βρήκα κι ένα άλλο άρθρο με τίτλο:

Oι Πόντιοι στην Επανάσταση του 1821 (http://www.kozan.gr/?p=96974), το οποίο αρχίζει ως εξής:

«.. Το γεγονός, ότι ο Ευαγγελισμός του Γαβριήλ προς την Παρθένο Μαρία και η έναρξη της Άνοιξης, στις 25 Μαρτίου 1821, σήμανε την Ανάσταση του Γένους των Ελλήνων, είναι σ΄ όλους μας, μικρούς και μεγάλους, λίγο πολύ γνωστή ιστορία, την οποία όλοι μας ακούσαμε και μάθαμε από τις πρώτες τάξεις του Σχολείου μας…».  (είπα μέσα μου: η καλή μέρα από την αρχή φαίνεται).

Στο άρθρο αυτό το μόνο σχετικό που τονίζεται είναι η ποντιακή καταγωγή του Αλέξανδρου Υψηλάντη.

Όπως και να έχουν όμως τα πράγματα, η αλήθεια είναι ότι στην Μικρά Ασία ξεσηκωμός δεν έγινε τον καιρό εκείνον.

Νομίζω λοιπόν ότι δεν θα έπρεπε να χαρακτηριστεί κακόπιστο το παρακάτω ερώτημα:

Ποιοι είναι οι λόγοι που στην Μικρά Ασία δεν ξεσηκώθηκαν οι άνθρωποί της κατά των Τούρκων, όταν όλος ο υπόλοιπος κόσμος, λιγότερο ή περισσότερο έλαβε μέρος στην επανάσταση του 1821; Όλα τα νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου κι όλοι οι στεριανοί δυτικά της νυν Ευρωπαϊκής Τουρκίας και πολλοί από τα υπόλοιπα Βαλκάνια;

Μπορούμε λοιπόν να δώσουμε μια απάντηση στο ερώτημα αυτό;

Όσα μέρη επαναστάτησαν απελευθερώθηκαν από τον τουρκικό ζυγό. Τι θα συνέβαινε αν το 21 επαναστατούσε και η Μ. Ασίας; Θα απελευθερωνόταν άραγε κι αυτή;  Έπειτα, πόσο περισσότερο θα ζορίζονταν οι Τούρκοι σ΄όλα τα άλλα μέτωπα, αν είχαν επί πλέον να αντιμετωπίσουν εξεγέρσεις και στα μέρη της νυν τουρκικής επικράτειας;

Σ. Βασδέκης

 

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://athriskos.gr/9894/

11 σχόλια

Μεταπήδηση στη φόρμα σχολίων

  1. 1
    Dionishs

    Νομίζω πως στην περίπτωση των μικρασιατών αποσιωπάται η συμβολή τους, για τους υπέρ εθνικιστικούς λογούς που οι νότιο ελλαδίτες προβάλανε για να έχουνε την πρωτοκαθεδρία, στο καινούργιο τότε γκουβέρνο, πράγμα που έφτασε ως τις μέρες μας… οπού ακόμη πριν από λίγα χρονιά, Πάπας, δάσκαλος χωροφύλακας …. έπρεπε να είναι κάτω απ τ’ αυλάκι….

    Έτσι εξηγείται το μειωμένο ενδιαφέρον, των «αναλυτών» για την συμβολή και των Μακεδόνων, Θρακιωτών. Θα έλεγα πως αυτές οι (υποβαθμισμένες) αναφορές στην συμβολή τους είναι διότι η Μακεδονία –Θράκη προσαρτηθήκανε τελικά στην Ελλάδα και έπρεπε και σε αυτές τις περιοχές να καλλιεργηθεί ο σχετικός εθνικισμός!
    Άλλωστε αποσιωπάται η συμμετοχή των αλβανών –αρβανιτών- Αλλά και των γύφτων… όλοι τους βαφτιστήκανε Έλληνες.

    Ανάλογη είναι η αντιμετώπιση και για την συμμετοχή των Μικασιατών…. ολόκληρη γενοκτονία (των ποντίων) μέχρι πριν λίγα χρόνια την περνούσανε στο ντούκου…

    1. Κωνσταντίνος

      Άλλωστε αποσιωπάται η συμμετοχή των αλβανών –αρβανιτών- Αλλά και των γύφτων… όλοι τους βαφτιστήκανε Έλληνες.

      Μόνον οι Αρβανίτες συμμετείχαν στην Επανάσταση του ’21, καθ” ότι Έλληνες ομιλούντες αλβανική διάλεκτο. Οι Αλβανοί ήσαν σύμμαχοι των Τούρκων (=> Τουρκαλβανοί) και συγκροτούσαν τα σκληρότερα γενιτσαρικά τάγματα. Οι Γύφτοι τι συμμετοχή είχαν;

    2. stauros

      Όσο κι αν έψαξα, δεν μπόρεσα να βρω κάτι που να σχετίζεται με ξεσηκωμό, κατά την επανάσταση του 21, που να έλαβε σάρκα και οστά στα μέρη τα ανατολικά του Βοσπόρου, του Ελλησπόντου και του Αιγαίου. Δεν ξέρω αν έγινε κάτι τέτοιο και το αγνοώ.

      Εσύ Διονύση γνωρίζεις κάτι επ” αυτού;

    3. stauros

      Κωνσταντίνε, περί της συμμετοχής Γύφτων στην επανάσταση του 21 δεν έτυχε να διαβάσω ποτέ κάτι. Αν κανείς γνωρίζει κάτι σχετικό ας μας πληροφορήσει.

      Για το

      Μόνον οι Αρβανίτες συμμετείχαν στην Επανάσταση του ’21, καθ” ότι Έλληνες ομιλούντες αλβανική διάλεκτο. Οι Αλβανοί ήσαν σύμμαχοι των Τούρκων (=> Τουρκαλβανοί) και συγκροτούσαν τα σκληρότερα γενιτσαρικά τάγματα.

      καλό θα είναι, αν σου είναι εύκολο, να μας καταθέσεις κάποια βιβλιογραφία, χάριν του ξεκαθαρίσματος αυτού του αμφιλεγόμενου θέματος. Τουλάχιστον προσωπικά μ” ενδιαφέρει το συγκεκριμένο ζήτημα .

  2. 2
    vomolloxius

    Προφανώς να εγιναν επαναστάσεις Ελληνων στην Μ. Ασία λιγότερο γνωστές,οπως στο Αϊβαλί.
    Το θέμα σου ομως ειναι ο Κορδάτος και δια της πλαγίας οδού να ρωτήσεις:
    Εφ΄΄οσον ο Κορδάτος ισχυρίζεται οτι η επανάσταση του 1821 ηταν μια επανάσταση ενάντια στη φεουδαρχία και την καταπίεση,πως γίνεται και επαναστατήσαν μόνο οι Ελληνες και μάλιστα οχι μόνο στην ηπειρωτική Ελλαδα αλλά και στην Μικρά Ασία.
    Αρα η επανάσταση του 21 ηταν Εθνικιστική και όχι ταξική.

    Απο την εποχή του Μωαμεθ του πολιορκητη οι Ελληνες είχαν ιδικά προνόμια εναντι των αλλων ορθοδόξων και μή. Οπως θρησκεία και γλώσσα,στην Πελοπόννησο και στα νησιά του Αιγαίου οι Έλληνες ζούσαν σχεδόν αυτόνομοι, στην Μικρασία ήταν εγκαταστημένοι σε πόλεις και κωμοπόλεις και ασχολούνταν με το εμπόριο και τη ναυτιλία.
    Ολά αυτά μέχρι τον 17 αιώνα, μετα έλαβεν χώρα ενα αγριο χαράτσωμα οπου αρχισαν σιγά σιγά να χάνουν τα προνόμια τους,οι χαμηλότερες τάξεις που δεν αντεχαν αρχισαν να αντιδρούν
    Οι προυχοντες οι κοτζαμπάσηδες και οι δεσποτάδες πηγαν με τον ισχυρό που ηταν ο Τουρκος.

    Αρα η επανάσταση ηταν ενάντια στη φεουδαρχία και την καταπίεση, που εκφραστές τους δεν ήταν μόνο οι Οθωμανοί .

    1. stauros

      Ε, τώρα τι να σου που φιλαράκι μου. Βουλωμένο γράμμα διαβάζεις. Μα τόση καχυποψία! Δηλαδή είσαι τόσο απτόητος απέναντι, σώνει και καλά, στην ανίχνευση αντικομμουνιστικών διαθέσεων.
      Και τώρα τι πρέπει να κάνω; Να απολογηθώ για ιδέες «μου» που ούτε καν υπονόησα;

  3. 3
    xrhsp

    Έλαβα το παρακάτω σχετικό με την συμμετοχή των Ποντίων στην επανάσταση του 1821 και σας το κοινοποιώ:
    http://www.tovoion.com/products/%20h%20%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B1%20%CF%84%CF%89%CE%BD%20%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CF%89%CE%BD%20%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CF%80%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%85%20%CE%B4%CF%84%CE%B7%CE%BD%20%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CF%83%CF/
    Δεν έχω φυσικά την δυνατότητα διασταύρωσης των στοιχείων και των πηγών.

    1. stauros

      xrhsp, ακόμη και να μην υπήρχαν στοιχεία θα ήξερα ότι πολλοί Πόντιοι έλαβαν μέρος στην επανάσταση του 21 ή την ενίσχυσαν με τον οποιονδήποτε τρόπο.
      Το δικό μου ερώτημα δεν έχει να κάνει μ” αυτό το θέμα. Μάλιστα είναι πολύ απλό. Δηλαδή για ποιούς λόγους δεν έχουμε περιστατικά εξέγερσης στη περιοχή της Μικράς Ασίας. Κάποιοι λόγοι θα συνέτρεξαν προς αυτή την κατεύθυνση, τους οποίους προσπαθώ να ανιχνεύσω με την βοήθεια κάποιων που μπορεί να διαθέτουν σχετικές πληροφορίες.

  4. 4
    vomolloxius

    Θα σου εξηγήσω την καχυποψία μου. Ο Κορδάτος για την επανασταση του 21 εχει ενα βιβλίο το » «Η κοινωνική σημασία της Ελληνικής Επαναστάσεως του 1821» ο Κορδάτος για αυτο το βιβλίο δεχτηκε φοβερές επιθέσεις απο την δικτατορία του Πάγκαλου, και από την Ιερά Σύνοδο.
    Η συνηθισμενη αρνητική κριτική που γίνεται στο βιβλίο ειναι αυτή που περιέγραψα και κατα καποιο τρόπο σου την «χρέωσα».
    Εντάξει τωρα μπορει να μην το σκέφτηκες,αλλα σιγουρα αργότερα θα σου περνούσε απο το μυαλό. B-)

    1. stauros

      Βρε τύραννε, εδώ και τρείς μέρες διαβάζω αυτό το βιβλίο, για δεύτερη φορά, γαμώ το φελέκι μου, απ” εδώ: http://tsak-giorgis.blogspot.gr/2013/03/1821_16.html.
      Και κάποιοι λόγοι τακτικής είναι αυτοί που μ” εμποδίζουν ώστε να μη το έχω αναρτήσει ακόμα εδώ πέρα.

      Έχεις όμως και κάποιο δίκιο, διότι αδυνατείς να χωνέψεις ότι μπορεί να υπάρχει κάποιος ο οποίος πάσχει αδιακρισία δεξιο-αριστερής προδιάθεσης. Ότι διαλέγει τις επιδόσεις ανεξάρτητα από την φορά των ανέμων που τις φέρνουν.

      Στο έχω πει κι άλλη φορά: θεωρώ τον Κορδάτο εξαιρετικό ερευνητή. Απόδειξη της εξαιρετικότητάς του είναι η αδιαφορία των κουκουέδων για το έργο του. Ικανή προς τούτο συνθήκη για μένα.

  5. 5
    Αμεινίας ο Παλληνεύς

    Ο Κορδάτος στην «Ιστορία της Ελλάδος» αναφέρει ξεκάθαρα ότι η Επανάσταση ήταν έργο της αστικής τάξης, η οποία ήταν η τότε ανερχόμενη τάξη. Ούτε η ανώτερη τάξη (ανώτερος κλήρος,Φαναριώτες, κοτζαμπάσηδες) ούτε η αγροτιά, καθεμιά για δικούς της λόγους (οι μέν λόγω συμφερόντων, οι δε λόγω τρομακτικής ένδειας και αμορφωσιάς) μπορούσαν να είναι οι πρωτοπόροι. Συν τω χρόνω όμως προσεταιρίστηκαν τον Αγώνα πολλοί, γιατί χωρίς σύμπνοια όλων (ή τουλάχιστον των περισσότερων) επανάσταση δεν γινόταν. Επίσης δέχεται και την συνέχεια του Ελληνικού Έθνους, αφού ανασκευάζει και αυτός (σε άλλο τόμο) τις ανοησίες του Φαλμεράυερ.
    Στην Μικρά Ασία θα ήταν αδύνατον να γίνουν κινήματα λόγω τρομακτικά δυσμενών πληθυσμιακών δεδομένων. Η Μ.Ασία λεγόταν Τουρκία ήδη από τα μέσα του 14ου αιώνα.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

:bye: 
more...