Ο Κωνσταντίνος Καβάφης περιγράφει το ζήτημα της πολιτικής διαφθοράς στο ποίημά του «Ἀς Φρόντιζαν» (1930). Ένα διαχρονικό αποτύπωμα ολόιδιο μ’ αυτό που θα αφήσει στην Ιστορία η κατάσταση που επικρατεί στην Ρωμιοσύνη σήμερα.
Κωνσταντίνος Καβάφης «Ἀς Φρόντιζαν»
Κατήντησα σχεδόν ἀνέστιος καί πένης.
Αὐτή ἡ μοιραία πόλις, ἡ Αντιόχεια
όλα τά χρήματα μου τά ‘φαγε:
αυτή ἡ μοιραία μέ τόν δαπανηρό της βίο.
Ἀλλά εἶμαι νέος καί μέ ὑγείαν ἀρίστην.
Κάτοχος τῆς ἑλληνικής θαυμάσιος
(ξέρω και παραξέρω Ἀριστοτέλη, Πλάτωνα∙
τί ρήτορας, τί ποιητάς, τί ὅ,τι κι ἄν πεῖς).
Ἀπό στρατιωτικά ἔχω μιάν ἰδέα,
κ’ ἔχω φιλίες μέ ἀρχηγούς τῶν μισθοφόρων.
Εἶμαι μπασμένος καμπόσο καί στά διοικητικά.
Στην Ἀλεξάνδρεια ἔμεινα ἕξι μήνες, πέρσι∙
κάπως γνωρίζω (κ’ εἶναι τοῦτο χρήσιμον) τά ἐκεῖ:
τοῦ Κακεργέτη βλέψεις καί παληανθρωπιές, καί τά λοιπά.
Ὅθεν φρονῶ πώς εἶμαι στά γεμάτα
ἐνδεδειγμένος γιά νά ὑπηρετήσω αὐτήν τήν χώρα,
τήν προσφιλῆ πατρίδα μου Συρία.
Σ’ ὅ,τι δουλειά μέ βάλουν θά πασχίσω
νά εἶμαι στήν χώρα ὠφέλιμος. Αὐτή εἶν’ ἡ πρόθεσίς μου.
Ἄν πάλι μ’ ἐμποδίσουνε μέ τά συστήματά τους –
τούς ξέρουμε τούς προκομένους: νά τά λέμε τώρα;
ἄν μ’ ἐμποδίσουνε, τί φταίω ἐγώ.
Θ’ ἀπευθυνθῶ πρός τόν Ζαβίνα πρῶτα,
κι ἄν ὁ μωρός αὐτός δέν μ’ ἐκτιμήσει,
θά πάγω στόν ἀντίπαλό του, τον Γρυπό.
Κι ἄν ὁ ἠλίθιος κι αὐτός δέν μέ προσλάβει,
πηγαίνω παρευθύς στόν ‘Υρκανό.
Θά μέ θελήσει πάντως ἕνας ἀπ’ τους τρεῖς.
Κ’ εἶν’ ἡ συνείδησίς μου ἥσυχη
γιά τό ἀψήφιστο τῆς ἐκλογῆς.
Βλάπτουν κ’ οἱ τρεῖς τους τήν Συρία τό ἴδιο.
Ἀλλά, κατεστραμμένος ἄνθρωπος, τί φταίω ἐγώ.
Ζητῶ ὁ ταλαίπωρος να μπαλωθῶ.
Ἀς φρόντιζαν οἱ κραταιοί θεοί
να δημιουργούσαν ἕναν τέταρτο καλό.
Μετά χαρᾶς θά πήγαινα μ’ αὐτόν.
[1930]
Αντιόχεια: Η Αντιόχεια ήταν η πρωτεύουσα του αρχαίου κράτους της Συρίας και ιδρύθηκε από το στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου Σέλευκο Ά το Νικάτορα στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. προς τιμήν του πατέρα του Αντίοχου. Η Αντιόχεια σήμερα ανήκει στην Τουρκία.
Κακεργέτης: Προσωνύμιο του Πτολεμαίου Η΄ Ευεργέτη Β΄ (182-116 π.Χ.) της Αιγύπτου. Ο Κακεργέτης (ή αλλιώς ο Φύσκων) ήταν ο όγδοος Φαραώ της δυναστείας των Πτολεμαίων (15ος και τελευταίος ήταν ο Καισαρίωνας, ο γιος της Κλεοπάτρας της Ζ΄). Πήρε την εξουσία μετά το θάνατο του αδερφού του Πτολεμαίου Στ΄, ενώ, παράλληλα, παντρεύτηκε τη χήρα του Πτολεμαίου Στ΄, και αδερφή τους, Κλεοπάτρα Β΄ και δολοφόνησε τον ανιψιό του. Στη συνέχεια παντρεύτηκε και τη μια από τις δύο κόρες της Κλεοπάτρας Β’ την Κλεοπάτρα Γ΄, που ήταν παράλληλα και ανιψιά του. Όταν η Κλεοπάτρα Β΄ το 131 π.Χ. ξεκίνησε επανάσταση εναντίον του συζύγου και αδερφού της, εκείνος σκότωσε το γιό τους Πτολεμαίο Μεμφίτη, που ήταν τότε δεκατεσσάρων ετών, τον τεμάχισε και της έστειλε τα κομμάτια του σα δώρο γενεθλίων. Η Κλεοπάτρα Β΄ παρόλα αυτά το 124 π.Χ. επέστρεψε στον Πτολεμαίο Η΄ κι έμεινε κοντά του μέχρι το θάνατό του το 116 π.Χ.
Οι διεκδικητές του θρόνου της Συρίας:
Ζαβίνας: Ο Αλέξανδρος Β΄ Ζαβίνας (Ζαβίνας σημαίνει αυτός που αγοράστηκε) υποστηρίχτηκε από τον Πτολεμαίο Η΄ τον Κακεργέτη, ως δήθεν γιος του Αλέξανδρου Α΄ Βάλα (ηγεμόνα της Αυτοκρατορίας των Σελευκιδών από το 150 έως το 146 π.Χ.), για να διεκδικήσει την εξουσία της Αυτοκρατορίας των Σελευκιδών εις βάρος του Δημητρίου Β΄ του Νικάτορα. Η διαμάχη που είχε ξεσπάσει ανάμεσα στην Κλεοπάτρα Β΄ και το σύζυγο –και αδερφό- της Πτολεμαίο Η΄ είχε αντίκτυπο και στη Συρία, καθώς ο Δημήτριος ο Νικάτωρ πήρε το μέρος της Κλεοπάτρας αφού είχε παντρευτεί την κόρη της την Κλεοπάτρα τη Θεά (που βασίλευε στη Συρία κατά τη διάρκεια των εμφύλιων διαμαχών), ενώ ο Ζαβίνας είχε την υποστήριξη του Πτολεμαίου Η΄ (του Κακεργέτη). Ο Ζαβίνας κατόρθωσε να κυβερνήσει κάποιες περιοχές της Συρίας από το 128 π.Χ. μέχρι το 123 π.Χ. οπότε και εκτελέστηκε. Ο Ζαβίνας μάλιστα ηττήθηκε από τον Αντίοχο Η΄ το Γρυπό, το γιο του Δημητρίου Β΄ του Νικάτορα.
Γρυπός: Ο Αντίοχος Η΄ ο Γρυπός (αυτός δηλαδή που έχει γαμψή μύτη) υπήρξε ηγεμόνας της Αυτοκρατορίας των Σελευκιδών από το 125 π.Χ. έως το 96 π.Χ. ήταν γιος του Δημήτριου Β΄ του Νικάτορα και της Κλεοπάτρας της Θεάς, την οποία ανάγκασε να πιει το δηλητηριασμένο κρασί που πήγε να του προσφέρει για να τον σκοτώσει. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κλεοπάτρα η Θεά υπήρξε κατά σειρά σύζυγος των: Αλέξανδρου Α΄ Βάλα, Δημητρίου Β΄ Νικάτορος και Αντίοχου Ζ΄ Σιδήτη. Υπήρξε βασίλισσα της Συρίας για μια τριακονταετία και στα τελευταία της χρόνια δολοφόνησε το γιο της Σέλευκο και αποπειράθηκε να δηλητηριάσει και τον γιο της Αντίοχο Η΄, ο οποίος και την ανάγκασε να πάρει η ίδια το δηλητήριο που προόριζε για εκείνον.
Υρκανός: Ο Ιωάννης Υρκανός Α΄ (135-104 π.Χ.) υπήρξε θρησκευτικός και πολιτικός επικεφαλής των Ιουδαίων, αν και ηττήθηκε από τον Αντίοζο Ζ΄ το Σιδήτη, συνεργάστηκε με τον Αλέξανδρο Α΄ Ζαβίνα και κατόρθωσε να πάρει τον έλεγχο αρκετών περιοχών της Συρίας.
Το ποίημα «Ας Φρόντιζαν» είναι ένα από τα καλύτερα πολιτικά ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, στο οποίο αναδεικνύει με μοναδικό τρόπο πώς η διαφθορά των ηγετών περνά στους πολίτες, οδηγώντας τους σε μια γενική αδιαφορία απέναντι στην κατάσταση που επικρατεί στην πατρίδα τους. Ο νεαρός από την Αντιόχεια ζει στο έπακρο τις απολαύσεις που έχει να του προσφέρει η πόλη του και τώρα αναζητά μια ευκαιρία να μπαλωθεί, να ενταχθεί κάπου στον κρατικό μηχανισμό ώστε να εξασφαλίζει χρήματα προφανώς για να συνεχίσει τις διασκεδάσεις του.
Η παρακμή που έχει επέλθει στην Αυτοκρατορία των Σελευκιδών αντικατοπτρίζεται τόσο στους ηγέτες της όσο και στους πολίτες της. Όπως οι ηγέτες της Συρίας ενδιαφέρονται μόνο για το πώς θα κατακτήσουν την εξουσία, έτσι και οι πολίτες ασχολούνται μόνο με το πώς θα βολευτούν οι ίδιοι, αδιαφορώντας για την πατρίδα τους. Ο Καβάφης έχει επιλέξει, κατά την προσφιλή του συνήθεια, μια περίοδο παρακμής, η σημασία της οποίας όμως δεν περιορίζεται στο βασίλειο της Συρίας. Η ίδια κατάσταση αδιαφορίας των πολιτών και ασυδοσίας των ηγετών, έχει εμφανιστεί και συνεχίζει να εμφανίζεται διαχρονικά σε διάφορες κοινωνίες. Όπου οι πολίτες αφήνουν τους ηγέτες τους να κινούνται χωρίς έλεγχο, επέρχεται διαφθορά και παρακμή, κι αντίστοιχα όπου οι ηγέτες είναι διεφθαρμένοι και αδιάφοροι για το κοινό καλό, οι πολίτες υιοθετούν μια αντίστοιχη συμπεριφορά κι ενδιαφέρονται μόνο για το δικό τους συμφέρον.
Ο ήρωας του ποιήματος είναι έτοιμος να εργαστεί για το καλό της πατρίδας του –και παράλληλα για το δικό του όφελος- στις υπηρεσίες όποιου τον δεχτεί. Ο νεαρός είναι πρόθυμος να απευθυνθεί και στους τρεις διεκδικητές του θρόνου της Συρίας, έχοντας τη συνείδησή του ήσυχη, μιας και οι τρεις τους βλάπτουν εξίσου την πατρίδα του. Ο νεαρός μάλιστα δηλώνει αθώος για το αψήφιστο της επιλογής του καθώς αν υπήρχε ένας τέταρτος υποψήφιος που ήταν καλός για την πατρίδα, θα πήγαινε οπωσδήποτε μ’ αυτόν. Ας φρόντιζαν λοιπόν οι θεοί να είχαν δημιουργήσει έναν τέταρτο καλό κι εκείνος δε θα αναγκαζότανε να δουλέψει για έναν από τους διεφθαρμένους διεκδικητές της εξουσίας.
Ο ποιητής φροντίζει βέβαια να παρουσιάσει από την αρχή την αμφίβολη ηθική ακεραιότητα του νεαρού, καθώς και το ελαφρό του χαρακτήρα του, καθώς θέλει να δείξει με ιδιαίτερη έμφαση το είδος των πολιτών που δημιουργούνται στις εποχές όπου η διαφθορά και η παρακμή κυριαρχούν.
Από http://latistor.blogspot.gr/2010/02/blog-post_24.html, διαβάζουμε:
Διαβάστε: Κωνσταντίνος Καβάφης «Ἐν Mεγάλῃ Ἑλληνικῄ Ἀποικία, 200 π.Χ.»
4 σχόλια
Μεταπήδηση στη φόρμα σχολίων ↓
Politropos Dionisis
12 Ιουνίου 2013 στις 12:54 μμ (UTC 3) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Το γεγονός ότι ο Καβάφης διάλεξε ένα τέτοιο θέμα δεν είναι για να βάλει τον καθρέπτη μονάχαμπροστά σε κάθε έναν που επιδιώκει να μπαλωθεί…
Η ειρωνεία είναι φανερή διότι βάζει τον καθρέπτη και σε κάθε έναν
που βεβαιώνει πως τίποτα δεν αλλάζει, όλα είναι ένας φαύλος κύκλος, από τον όποιο δεν βγαίνεις ποτέ!!
Αυτό συμβαίνει περιστασιακά όταν (…οι θεοί ή ο λαός…. ) δεν μας προσφέρουν έναν τέταρτο καλό!!
Ἀς φρόντιζαν οἱ κραταιοί θεοί
να δημιουργούσαν ἕναν τέταρτο καλό.
Μετά χαρᾶς θά πήγαινα μ’ αὐτόν.
Οπότε αφού όλοι το ίδιο είναι και αφού δεν υπάρχει ελέω λαού- θεού ο τέταρτος καλός, έχω την συνείδηση μου καθαρή..
Κ’ εἶν’ ἡ συνείδησίς μου ἥσυχη
γιά τό ἀψήφιστο τῆς ἐκλογῆς.
Βλάπτουν κ’ οἱ τρεῖς τους τήν Συρία τό ἴδιο.
Σε τι διαφέρει λοιπόν, αυτός που καταλαβαίνει πως όλοι βλάπτουνε το ίδιο την πατρίδα και θέλει (ιδιωτεύοντας) να μπαλωθεί, από αυτόν (τον ισως μπαλωμένο)
που λέει πως όλοι το ίδιο είναι και για αυτό φταίει ο λαός???
Ότι ο δεύτερος δίνει άλλοθι στον πρώτο!!!! Δυστυχώς!!!!!
Αμαρτήσας δεν είναι μόνο αυτός που ιδιωτεύει και ζητά να μπαλωθεί αλλά
πολύ περισσότερο αυτός που επιμένει σε αυτήν την ψεδο διαπίστωση και μιλά
για φαύλους κύκλους!!!
ΥΓ1
Ο καθένας που διαβάζει τον Καβάφη δεν σημαίνει ότι τον ερμηνεύει και σωστά.
Είπαμε και θα το ξαναπούμε σπείρα είναι η ιστορία, όχι φαύλος κύκλος.
Εσύ συνέχισε να βαράς μια «στο καρφί και μια στο πέταλο»
ΥΓ2
Αστό ρε Σταύρε ούτε με τις αναφορές στην άμεση δημοκρατία το σώζεις…..
Δημοσθένης
12 Ιουνίου 2013 στις 3:33 μμ (UTC 3) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Όταν πάμε από το «ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει δεξιά» (που το θυμάμαι μέχρι και εγώ που ήμουν παιδί τότε) σε κυβέρνηση ΝΔ, ή τις πολυάριθμες επανεκλογές του ΠΑΣΟΚ, δε μπορούμε να πούμε ότι ο λαός είναι αμέτοχος.
Φυσικά ένας πολιτικός που υπόσχεται πράγματα που μετά δεν κάνει, ή κάνει πράγματα που υποσχέθηκε να μην κάνει είναι υπεύθυνος. Αυτοί που τον ψηφίζουν πρώτη φορά μπορούμε να πούμε ότι έχουν άλλοθι, αν και μπορώ να αποδείξω ότι δεν έχουν με κοινή λογική. Αλλά αυτοί που τον ξαναψηφίζουν αφού αποδείξει πόσο αναξιόπιστος είναι, δε δικαιολογούνται με τίποτα. Ψηφίσαμε αυτούς που μας έφεραν στην παρούσα κατάσταση, ως τους ικανότερους για να μας βγάλουν από αυτήν. Δεν είναι παράλογο αυτό;
Νομίζω ότι ο φαύλος κύκλος αναφέρεται όχι στη ροή της ιστορίας αλλά στο πως αλληλεπιδρούν οι πολιτικοί με τους ψηφοφόρους τους. Οι τελευταίοι τους ψηφίζουν για να τους βάλουν σε ένα καλό πόστο και οι πρώτοι κάνουν αυτό ακριβώς. Μετά οι ψηφοφόροι εκφράζουν την ευγνωμοσύνη τους επιλέγοντας πάλι τους ίδιους πολιτικούς-διαμάντια. Όχι δηλαδή ότι τα γεγονότα της Συρίας που περιγράφονται επαναλαμβάνονται και στην Ελλάδα.
stauros
12 Ιουνίου 2013 στις 3:54 μμ (UTC 3) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Δημοσθένη, ο πληθυσμός πάντοτε άγεται και φέρεται. Ο λαός, ως πληθυσμός που πασχίζει να λάβει μια μορφή, άγεται και φέρεται πιο δύσκολα. Επειδή όμως η μορφοποίησή του είναι πολύ δύσκολη, τίποτε δεν του είναι πιο εύκολο από το ξαναπέσει στην αγροικία του πληθυσμού, στην οποία βρισκόταν λίγο πριν.
Η δυσκολία αυτή της μορφοποίησης ενός πληθυσμού προς την κατεύθυνση του λαού νομίζω ότι είναι η τραγωδία των ανθρωπίνων κοινωνιών, η οποία μετριάζεται μεν με τον καιρό αλλά με πολύ βραδύ ρυθμό. Αυτή η βραδύτητά της είναι που σπάει τα νεύρα των ανυπόμονα ελπιζόντων στην δημοκρατική επίδοση των κοινωνιών.
Νομίζω ότι είναι επιπόλαια η προσδοκία λαϊκών επιδόσεων, ντε και καλά στον καιρό μας. Στο εδώ και τώρα (η τεραστίων διαστάσεων ανεδαφική ελπίδα των επαναστατών, να μετατρέψουν τον όχλο σε λαό-Δήμο, μέσα σε ελάχιστο χρόνο). Μέσα σ’ αυτόν τον ελάχιστο χρόνο που αναλογεί στον βίο του κάθε ανθρώπου.
Φαίνεται ότι ακόμη το γένος των ανθρώπων πάσχει βαριά από την μη κατανόηση της ελαχιστότητάς του απέναντι στην αθανασία – την έστω και περιορισμένης διάρκειας – της πορείας του ζωικού είδους στο οποίο ανήκει.
Δημοσθένης
13 Ιουνίου 2013 στις 5:00 μμ (UTC 3) Σύνδεση με αυτό το σχόλιο
Δεν είναι ανάγκη από το κοπάδι να ξυπνήσει. Θα μπορούσε να αλλάξει φορά, και να αποφύγει το γκρεμό. Η συνέχεια αυτού του συλλογισμού όμως οδηγεί σε αντιδημοκρατικά καθεστώτα.
Είμαι ακόμα υποστηρικτής της δημοκρατίας, και έτσι προσπαθώ να πείσω τον εαυτό μου ότι το κοπάδι μπορεί να ξυπνήσει, αλλά η πραγματικότητα με διαψεύδει συνεχώς.