«

»

Εκτύπωσέ το Άρθρο

Ο θαυματοποιός καλόγερος πάτερ Γυμνάσιος ο Λαυριώτης

Ως αμοιβή για τις θεραπείες και τα βότανά του, επειδή νήστευε, ζητούσε σαρακοστιανά αυγά!!! Μονάχα για την θεραπεία της στειρότητας των γυναικών έπαιρνε λίρες.

 

 

Από http://anaeth.gr/culture/pragmata-kai-gegonota/gymnasios.html, διαβάζουμε:

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ ΚΑΙ Η ΦΗΜΗ TOΥ ΩΣ ΘΑΥΜΑΤΟΠΟΙΟΥ

Τον Απρίλιο του 1930 ο πάτερ Γυμνάσιος, κατά κόσμον Γεώργιος Τζανέτης2, χωρίς να επιδιώκει τη διαφήμιση, την προβολή των θεραπευτικών ικανοτήτων του με βότανα, γίνεται γνωστός σ” όλη την Ελλάδα. Κυριολεκτικά σαν αστραπή διαδόθηκε η φήμη του ότι θεραπεύει «πάσαν νόσον και πάσαν μαλακίαν…». Από το υλικό που έχει δημοσιευθεί στον τύπο του 1930, και ιδιαίτερα στις εφημερίδες της Καβάλας «Κήρυξ», «Σημαία» και «Φωνή», της Θεσ/νίκης «Μακεδονία», «Μακεδόνικα Νέα», «Φως», και «Βαλκάνια», των Αθηνών «Ελεύθερον Βήμα», «Ελληνική», «Εστία» και «Πατρίς», δικαιολογείται η αστραπιαία γνωστοποίηση του θεραπευτικού έργου του πάτερ Γυμνάσιου, γιατί στις παραπάνω εφημερίδες υπάρχει πλούσια ειδησεογραφία γύρω από το Γυμνάσιο με πολλές ανταποκρίσεις, επιστολές ευγνωμοσύνης ασθενών που θεραπεύτηκαν, ειδήσεις και αναφορές για τη θεραπευτική ικανότητα του καλόγηρου σε πρωτοσέλιδα άρθρα με ολόσωμες φωτογραφίες.

Πρώτα, έγινε γνωστός στην Ποταμιά. Εκεί έβγαινε συνέχεια στα γύρω βουνά και στην περιοχή Κοίνυρα, όπου μάζευε διάφορα βότανα με τα οποία έκαμε αλοιφές για τους ασθενείς του χωριού του, που καθημερινά ζητούσαν τη βοήθεια του, γιατί είχαν πληροφορίες ότι είχε θεραπεύσει πολλούς τόσο στο Άγιο Όρος, όταν ήταν, όσο και στις Σέρρες. Η φήμη του διαδόθηκε γρήγορα και στα γύρω χωριά της Θάσου3. Η θεραπεία όμως ενός νέου 17 χρόνων, του Στυλιανού Κοντογιωργούδη, από τις Μαριές Θάσου, που έπασχε από ραχίτιδα με φοβερούς πόνους και από απόστημα στο μηρό, έγινε η αρχή για να γίνει γνωστός ο Γυμνάσιος σ” όλα τα χωριά της Θάσου. Μολονότι είχε θέσει ως όρο στον πατέρα του Κοντογιωργούδη να μην αποκαλύψει τίποτε, αυτός όμως νικήθηκε από τη χαρά που ένιωθε για τη θεραπεία του παιδιού του, κι ένα βράδυ στο καφενείο του χωριού αποκάλυψε ότι ο καλόγηρος έσωσε το παιδί του με φάρμακα και χορταρικά. Το γεγονός αυτό παρακίνησε τον πρόεδρο του Θεολόγου Κοντό να πάει στην Ποταμιά και να προτείνει στο Γυμνάσιο να έλθει οτο Θεολόγο, όπου γεννήθηκε, για να θεραπεύσει τους αρρώστους του χωριού, μια και δεν υπήρχε εκεί γιατρός4. Του υποσχέθηκε μάλιστα να του παραχωρήσει κλήρο και κατοικία. Ο Γυμνάσιος δέχτηκε και ήλθε στο Θεολόγο. Αρχικά επιδόθηκε στην ορνιθοτροφία και στη συνέχεια θεράπευσε τους Θεολογίτες με βότανα και όσους ξένους κατέφθαναν για θεραπεία. Από τότε, Απρίλιος 1930, αρχίζει και η επίσημη δράση του Γυμνασίου Λαυριώτη και η αρχή, φυσικά, των διάφορων περιπετειών του.

Ο τύπος αυτής της περιόδου είναι χωρισμένος σε δύο αντίθετα στρατόπεδα. Η εφημερίδα «Σημαία» της Καβάλας5 επαινεί τον καλόγηρο, διαφημίζει το θεραπευτικό του έργο και για να γίνει πιστευτή δημοσιεύει και πολλές επιστολές6 ανθρώπων που έγιναν καλά, όπως του Φωτίου Γιαλαμά, Γεωργίου Γουλίδη, Ηλία Αδάμου. Ενδεικτικά παραθέτω την πρώτη επιστολή του Νι-κο?άου Μαυρίδη που δημοσίευσε η «Σημαία» και που την έστελνε στον επιστήθιο φίλο του στη Θεσσαλονίκη Παναγιώτη Χόλη, έμπορο, Αγ. Μηνά, στοά Τόττη 6: «… Λοιπόν, αγαπημένε μον, έπειτα από τόσας χιλιάδας δραχμάς που έχω εξοδεύσει διά το πάθημά μου χωρίς να εύρω σωτηρίαν και τώρα μ” ένα φάρμακον μηδαμινόν, το οποίον μου έχει παραχωρήσει ένας καλόγηρος, απεσταλμένος του Θεού, μ” έσωσεν από το πάθος αυτό και μετά χαράς σε γράφω ότι έχω μια εβδομάδα που τρώγω έναν περίδρομον και πίνω μπύρα άφθονον.

Πολλά έχω να σου γράψω γι αυτόν τον καλόγηρον. Έχει, φίλε μου, φάρμακα δι όλας τας ασθενείας του κόσμου, εκτός του παλαιού καρκίνου, της φθίσεως τρίτου σταδίου και της λέπρας. Όλας τας άλλας ασθενείας τας θεραπεύει. Δεν μπορώ να σε γράψω πολλά, διότι πρέπει να έχω εφημερίδας να γεμίσω. Επιφυλάσσομαι να σε τα ειπώ προφορικώς. Με πολλήν αγάπην. Σε φιλώ. Νικόλαος Μαυρίδης»7.

__________________

 

1. Ο Ιωάννης Πριμικίδης, δημοσιογράφος, δ/ντής της εφημ. «Ταχυδρόμος» Καβάλας, παρακολούθησε από κοντά το Γυμνάσιο Λαυριώτη στις περιπέτειες του στη Θάσο, Καβάλα και κυρίως στην Αθήνα, στην ι. μονή Οσίου Μελετίου. Δημοσίευσε τότε και επαναδημο-σίευσε το 1980 στην εφημερίδα του «Ταχυδρόμος» Καβάλας από 21-10-1980 μέχρι 25-11-1980 σε πολλές συνέχειες την εργασία του «Γυμνάσιος Λαυριώτης, ο καλόγερος που αναστάτωσε προ πενήντα ετών την Ελλάδα». Στο υπ’αριθ. 11705/23-10-1980 φύλλο της εφημερίδας αναφέρονται πολλά βιογραφικά στοιχεία του καλόγηρου. Βιογραφικά στοιχεία του βρίσκουμε ακόμα στο βιβλίο της Σοφίας Μυλωνά, 407 συνταγές του καλόγηρου. Πάτερ Γυμνάσιος και άλλοι Αγιορείτες. Θεραπεία με βότανα, εκδόσεις «Λέων», Αθήνα, 2η έκδ., σελ. 5-12. Επίσης βιογραφικά στοιχεία του υπάρχουν στο βιβλίο του Σωτήρη Γερακούδη, Η ιστορία της Θάσου, Θεσ/νίκη 1986, σελ. 158-160. Τέλος βιογραφικά στοιχεία υπάρχουν και στο άρθρο του Β. Μεσολογγίτη, δ/ντή της εφημερίδας «Μακεδόνικα Νέα» της Θεσ/νίκης, και στην εφημερίδα της Καβάλας «Κήρυξ», όπου δημοσιεύεται άρθρο του Δημ. Ζιώγα στο υπ” αριθ. φ. 1354/17-7-1930.
2. Ο π. Γυμνάσιος Λαυριώτης, κατά κόσμο Γεώργιος Τζανέτης, γεννήθηκε στο Θεολόγο το 1858. Ο πατέρας του Χρήστος Τζανέτης, μυλωνάς και τσαγκάρης, ήλθε από τη Σκόπελο στο Θεολόγο το 1854. Σε ηλικία 15 ετών μαζί με τους γονείς του ήλθε στην Ποταμιά. Η μητέρα του Άννα, το γένος Μπριόλα, ήταν πρακτική μαμή με γνώση θεραπευτικής δύναμης των βοτάνων. Σε ηλικία 20 ετών μπαρκάρει σε ιστιοφόρο ως μούτσος. Γίνεται νοσοκόμος στο γιατρό Καξίς στην Αγγλία. Εκεί γνωρίζει και το φακίρη Τιμοσέϊν. Στη Θεσ /νίκη υπηρετεί για μικρό χρονικό διάστημα ως νοσοκόμος κοντά στο βοτανολόγο Κων/νίδη. Ακολούθως μένει για 8 μήνες στην Καστοριά και έπειτα στην Ξάνθη, στην αυλή του Μεμέτ Αλή ως μάγειρας για 2 χρόνια. Μετά έρχεται στην Ποταμιά. Παντρεύεται, αλλά σε 15 μέρες χηρεύει. Στη συνέχεια πηγαίνει στο Άγιο Όρος, στη σκήτη της Αγίας Άννης, και μετά στη Μεγίστη Λαύρα ως νοσοκόμος του ιατρού Σπυρίδωνα. Εκεί εκάρη μοναχός με το όνομα Γυμνάσιος Λαυριώτης. Από το Άγιο Όρος, και αφού παρέμεινε για λίγο στις Σέρρες, έρχεται στην Ποταμιά και το 1930 στο Θεολόγο, όπου αρχίζει την επίσημη δραστηριότητα του, τη θεραπεία πολλών ασθενών με βότανα. Από τότε αρχίζουν και οι περιπέτειες του, οι συλλήψεις του, η απομάκρυνση του από τη Θάσο στο Άγιο Όρος, στον Πειραιά, ι. μονή Οσίου Μελετίου κ.λ.π. Το 1930 επανέρχεται στην Ποταμιά και το 1938 πεθαίνει σε ηλικία 77 ετών.
3. Βλ. εφ. «Ταχυδρόμος» Καβάλας, αριθ. φ. 11706/24-10-1980.
4. Ο κ. Κοντός απέβλεπε πρώτιστα και στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος στο χωριό του.
5. Αρχές Απριλίου 1930 η «Σημαία» επαινεί το έργο του Γυμνάσιου και δημοσιεύει και σχετικές επιστολές.
6. Βλέπε και στον «Ταχυδρόμο» Καβάλας, αριθ. φ. 11707/25-10-1980.
7. Η επιστολή αυτή δημοσιεύεται και στα «Μακεδόνικα Νέα», φ. 15-7-1930, και στον «Ταχυδρόμο», αριθ. φ. 11707 /25-10-1980. Ο Νικόλαος Μαυρίδης, που ήταν γραμματέας της ι. μητρόπολης Καβάλας, έγραψε και άλλες επιστολές προς τον κ. Π. Χόλη, που υπάρχουν δημοσιευμένες στα «Μακεδόνικα Νέα», φ. 21 και 29 Ιουλίου 1930.

Του Νικόλαου Μιχαλόπουλου

************************************************************************************

ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ από  http://roides.wordpress.com/2012/04/15/15apr12/:

Ο αγράμματος καλόγερος  Γυμνάσιος Λαυριώτης, κατά κόσμο Γιώργος Τζανέτης, γεννήθηκε το 1858. Ο πατέρας του ήταν μυλωνάς και τσαγκάρης, η μητέρα του ήταν πρακτική μαμή.

Σε ηλικία 20 ετών μπαρκάρει μούτσος σε ιστιοφόρο. Γίνεται νοσοκόμος στην Αγγλία. Εκεί γνωρίζει και το φακίρη Τιμοσέϊν. Αργότερα βρίσκεται στην Ξάνθη, στην αυλή του Μεμέτ Αλή ως μάγειρας για 2 χρόνια. Παντρεύεται, αλλά σε 15 μέρες χηρεύει. Στη συνέχεια πηγαίνει στο Άγιο Όρος, χωρίς να ξέρει ούτε ανάγνωση ούτε γραφή. Εκεί γίνεται καλόγερος με το όνομα Γυμνάσιος Λαυριώτης.

Το 1930 αρχίζει την επίσημη δραστηριότητα του, τη θεραπεία πολλών ασθενών με βότανα. Χιλιάδες ασθενείς ακόμη και επιστήμονες τον πήραν στα σοβαρά, και κατέφευγαν στις θεραπείες του. Ο ίδιος ο υπουργός Εσωτερικών Γιώργος Σιδέρης προστάτευε τον Γυμνάσιο, όπως προστάτευε και ο Κώστας Λάσκαρης υπουργός Εσωτερικών της ΝΔ την αγία Αθανασία του Αιγάλεω, αν και η σύγκριση αδικεί πολύ τους δυο πρώτους.

Όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις η κοινή γνώμη διχάστηκε και πολλοί γιατροί, για αιτίες που ανάγονται στον ψυχισμό τους, στη θρησκοληψία τους ή στα συμφέροντά τους τον διαφήμισαν ως έγκυρο θεραπευτή. Από τότε αρχίζουν και οι περιπέτειες του, οι συλλήψεις του, οι δίκες του, οι κακομεταχειρίσεις στη μονή Εσφιγμένου, όπου οι καλόγεροι τον κτύπησαν και τον έκλεισαν στο αποχωρητήριο της μονής, ο εγκλεισμός του στο μοναστήρι του Οσίου Μελετίου Αττικής κλπ. Το 1938 πεθαίνει σε ηλικία 77 ετών.

************************************************************************************

ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΕΡΜΑ ΓΙΑΤΡΟΙ ΚΑΙ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΑΠΟ: http://www.scribd.com/doc/100756280/%CF%80%CE%AC%CF%84%CE%B5%CF%81-%CE%93%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%AC%CF%83%CE%B9%CE%BF%CF%82

 

 


Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://athriskos.gr/2890/

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

:bye: 
Περισσότερα...