«

»

Εκτύπωσέ το Άρθρο

H επιστροφή των μαρμάρων…

Η εφημερίδα Καθημερινή δημοσίευσε στις 18/9/2012, πριν από ένα μήνα, μια επιστολή του αρχιμανδρίτη κ. Κιλίφη, ο οποίος δεν θίγεται από την οικονομική κρίση, αφού μισθοδοτείται από το κράτος χωρίς τις περικοπές που υφίστανται οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, και ασχολείται πάλι με τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Έγραψα μετά από μερικές μέρες μια απαντητική επιστολή στην εφημερίδα, η οποία δεν δημοσιεύτηκε μέχρι τώρα — ίσως συμβεί αυτό αργότερα κάποια μέρα. Παραθέτω εδώ και τα δύο κείμενα και ας δημοσιεύσει η Καθημερινή την επιστολή μου όποτε θέλει, ας μη την δημοσιεύσει και καθόλου!  Στυλ. Γ. Φραγκόπουλος, Δρ.Μηχανικός, Καθηγητής.

 

Η επιστολή του κ. Κιλίφη

 

 

Η δική μου επιστολή

 

Kύριε διευθυντά,
Είδα την επιστολή του αρχιμανδρίτη κ. Τιμ. Κιλίφη στο φύλλο σας της 18ης Σεπτεμβρίου και σκέφτηκα ότι, μέσα σ’ αυτή την ατμό­σφαιρα κρίσης και σκληρών μισθολογικών περικοπών, φοροδιαφυγής και παράνομων επιδομάτων και συντάξεων, την ώρα που απολύονται οι νέοι και καταφεύγουν για εργασία στο εξωτερικό, βρέθηκε επιτέλους κάποιος από τον εκκλησιαστικό μηχανισμό, με την τεράστια ακίνητη περιου­σία, να πει καθαρές κουβέντες! Δυστυχώς, ο κ. Κιλίφης ζει σε άλλη δεκαετία, οπότε θυμή­θηκε τα μάρμαρα του Παρθενώνα που εξαγό­ρασε από τους Οθωμανούς ο Έλγιν και βρί­σκονται τώρα στο Λονδίνο…
Α πούμε λοιπόν κάτι και για τα μάρ­μαρα των ναών της Ακρόπολης και άλλων αρχαιολογικών χώρων, αφού του αρέσει το θέμα.
Έχει προσέξει ο κ. Κιλίφης την εξωτερική και εσωτερική όψη του ναΰδριου δίπλα στη Μητρόπολη Αθηνών, ότι εκεί έχουν χρησιμο­ποιηθεί αρχαίες πλάκες με ανάγλυφες παρα­στάσεις, κακοποιημένες με μεσαιωνικά θρη­σκευτικά σύμβολα πάνω στα πρόσωπα; Ήξερε ότι αυτά προέρχονται από αρχαιολογι­κούς χώρους, μερικά δε από την Ακρόπολη; Αν το ήξερε, τι έκανε για να επανέλθουν αυτά στο φυσικό τους χώρο ή έστω σε ένα μουσείο;
Μήπως θα έπρεπε η ποθούμενη επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα να αρχίσει με αυτά που βρίσκονται σε απίστευτο αριθμό σε ναούς στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπο­λης, οι οποίοι έχουν έτσι κι αλλιώς μηδενική επισκεψιμότητα; Στην Ακρόπολη μετατράπη­καν σε χριστιανικούς ναούς ο Παρθενώνας (ως ναός της «Αγίας του Θεού Σοφίας» αρ­χικά και «Παναγιάς της Αθηνιώτισσας» αργό­τερα) και το Ερεχθείο (ως ναός του «Σωτήρος Χριστού»). Ανάμεσά τους κτίστηκε ναός της «Αγίας Τριάδας», ενώ τα Προπύλαια διαμορ­φώθηκαν σε ναό των «Αρχαγγέλων». Κατά την αφαίρεση των αρχαίων μαρμάρων από τους αρχαίους ναούς προηγείτο αγιασμός – για να φύγουν τα δαιμόνια και να «καθαρί­σουν» τα μάρμαρα, όπως λένε ακόμα οι κλη­ρικοί στα κατηχητικά. Υποθέτω ότι και τα μάρμαρα στο Λονδίνο θα έχουν ακόμα δαιμό­νια μέσα τους, οπότε τι θέλει ο κ. Κιλίφης να τα φέρει σε μια ορθόδοξη και καθαρή από δαιμόνια χώρα;
Να μην απαριθμήσω τώρα εδώ όλες τις κατα­στροφές και κλοπές υλικών από την Ακρό­πολη και άλλους χώρους που προκάλεσαν οι χριστιανοί (απαιτείται ογκώδες σύγγραμμα), ας περιοριστώ μόνο στο πρό­σφατο παρελθόν! Γράφει λοιπόν ο καθηγ. κ. Μανόλης Κορρές(Ελευθεροτυπία, 31/7/09), αναστηλωτής του Παρθενώνα:
«Το 1827 οι Τούρκοι ανατίναξαν με πυρίτιδα το χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου, στη νότια Κλιτύ της Ακροπόλεως, πάνω από το θέατρο του Διονύσου. Λίγο αργότερα ο Πι­τάκκης, ο πρώτος Έλληνας αρχαιολόγος, συ­γκέντρωσε τα υπολείμματα των μαρμάρων του Θρασυλλίου με σκοπό να τα χρησιμο­ποιήσει για την αναστήλωσή του. Το 1850 ήταν όλα έτοιμα για να αρχίσει η ανοικοδό­μησή του με τα αρχαία μάρμαρα που είχαν συγκεντρωθεί. Εξαιτίας όμως μιας μικρής διακοπής του προγράμματος αυτού λόγω οι­κονομικών δυσκολιών, τα περισσότερα αρ­χαία μάρμαρα εκλάπησαν και αφού πελεκή­θηκαν απ” όλες τις πλευρές χρησιμοποιήθηκαν στην ανακατασκευή της «Ρωσικής Εκκλησίας του Σωτήρα» στην οδό Φιλελλήνων. Σήμερα, τα μάρμαρα αυτά αποτελούν βαθμίδες, μαρ­μαροποδιές, επισκοπικό θρόνο, θωράκια, κιο­νίσκους αυτής της εκκλησίας. Όπως καταλα­βαίνετε, και το τεράστιο άγαλμα του Διονύ­σου που κάποτε έστεκε στην επίστευση του μνημείου του Θρασύλλου θα είχε καταστρα­φεί τελείως αν δεν τύχαινε να το έχει απομα­κρύνει από εκεί και να το μεταφέρει στο Λον­δίνο ο Έλγιν.»
Τελικά, κ. Κιλίφη, ο Έλγιν έσωσε πολλά γλυπτά διά της εξαγοράς και μεταφοράς…

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: http://athriskos.gr/2663/

2 σχόλια

  1. 1
    Ανδρεας45

    Αυτα κ.Φραγκοπουλε ειναι ψιλα γραμματα,για τον Κιλιφη και απορω γιατι τον αποκαλεις και κυριο.

  2. 2
    Θυρεάτης

    οποιος ειναι Ελλην και περιηγειται κατα περιοδους ανα τη χωρα θλιβεται οταν βρεθει σε αρχαιολογικο χωρο γιατι σχεδον παντα αντικρυζει ενα κακογουστο, αθλιων και ατεχνων κατασκευαστων τερατουργημα απο τα βυζαντινα μεχρι τα νεωτερα χρονια φτιαγμενο να ειναι στημενο πανω στις Ελληνικες αρχαιοτητες.
    σε σχεση με τα παραπανω περι επιστροφης των μαρμαρων απο την Αγγλια να αντιπαραθεσω μονο την περιπτωση της επαυλης του Ηρωδου του Αττικου στην Ευα Αρκαδιας λιγο επανω απο το Αστρος Κυνουριας και διπλα απο το δρομο που πηγαινει προς Τριπολη και η οποια «ανηκε» μεχρι τη δεκαετια του 1960 στη παρακειμενη μονη λουκους οπου οτι αγαλμα η αλλο τεχνουργημα μοναδικης πολιτισμικης αξιας ευρισκαν το εριχναν σε μονιμο καμινι που λειτουργουσε στο χωρο για παραγωγη ασβεστη!!!
    εν κατακλειδι νομιζω πως οι ρωμιοανθρωποι της χωρας αυτης ειναι μοναδικη περιπτωση ψυχικα πασχοντων και δεν πρεπει να υπαρχει στον πλανητη αναλογη περιπτωση δυστυχως.

    εαν επισκευθειτε τον χωρο και στη συνεχεια το μουσειο του Αστρους (αν δεν τοχουν κλεισει) βλεποντας τα εναπομειναντα εκθεματα θα καταλαβετε για το μεγεθος της ρωμιοτραγωδιας.

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

:bye: 
more...